МЕТОДИЧНА РОБОТА В ГПД


   Організація освітнього процесу


                  Режим дня - запорука здоров`я
 Вимоги: -  відповідність режиму віковим особливостям школярів;
                 -  педагогічне забезпечення чергування режимних моментів;
                 -  раціональний розподіл часу на навчання, харчування,відпочинок,
                    позакласні, позашкільні заходи, в тому числі, максимальне
                    перебування дітей на свіжому повітрі;
                 -  чітку організацію роботи дитячого колективу, єдність вимог до дітей і                                             контроль за їх діяльністю.

 Обід -30 хвилин
 Прогулянки, ігри,  суспільна праця-1,5-2 години
 Самопідготовка-1-1,5 години
 Робота в гуртках,заняття за інтересами-1-1,5 години


                               Спортивно - оздоровча година  
   І частина. Підготовча (10 - 15 хвилин)
   Шикування, ознайомлення зі змістом години здоров`я, різновиди                                                 ходьби,повільний біг з переходом у ходьбу, рухові вправи розвиток м`язів рук і ніг.
   ІІ частина.  Основна (20-40 хвилин)
   Рухливі ігри, естафети, спортивні розваги для дітей.
   ІІІ частина.  Заключна (5-7 хвилин)
   Шикування, ігри низької рухливості, дихальні вправи, 
   приведення організму в спокійний стан, підведення підсумків, організоване повернення         до класу.
                                                   
                                                                                           Види прогулянок:
                                                                        Прогулянка - спостереження
    Мета : цілеспрямоване спостереження молодших школярів                                                                         (у шкільному сквері, парку) за
                * сезонними змінами в природі;
                * різними природними аномаліями                                                                                                           (зима - немає снігу, річка не замерзла - чому?)
                * особливостями рослинного світу;
                * життя свійських і диких тварин;
                * працею і відпочинком людей.    
                                             Прогулянка - завдання  
     Мета: *  привітати товаришів або дорослих зі святом;
                 *  запросити гостей на класний або шкільний захід;
                 *  надати шефську допомогу.
                                           Прогулянка - практичне завдання 
     Мета:   виконати завдання практичного спрямування, наприклад, визначити:
                * відстань;
                * розмір предмета;
                * висоту предмета;
                * колір предмета;
                * напрямок і швидкість вітру.
                                            Прогулянка - похід 
      Мета: виховувати у дітей такі якості, як швидкість, витривалість, дисципліну,                                     уважність під час орієнтуванню на місцевості.  
                                            Прогулянка - фантазія 
      Мета: викликати у дітей емоційний підйом та організувати творчу                                                           діяльність. Вона повинна мати можливість:

                  * зробити замальовку;
                  * виготовити виріб із природного матеріалу;
                  * спдести вінок, кошик;
                  * скласти букет із листя, квітів, гілок;
                  * скласти казку, вірш,     розповідь.
                  * за правилами дорожнього руху;
                  * з техніки безпеки;
                  * з трудових навичок;
                  * з орієнтування;
                  * з культури поведінки.

                                            Прогулянка - розвага  
Мета: організувати вільний час дітей (повеселитися, потішитися, поспівати,                                        пожартувати, провести веселі змагання, розгадати цікаві загадки, шаради, тощо.
                                            Суспільствознавча прогулянка      
 Мета: показати дітям, як на практиці відбувається розподіл громадської праці; розкрити                 специфіку масових професій; розповісти про трудові й бойові традиції народу на                      прикладах рідного краю.                               
                                           Прогулянка - милування  
 Мета: забезпечити належний рівень емоційно - духовного розвитку вихованців; любов до                 природи - це міцний потік доброти, радощів  життя, високих почуттів.                                        (листопад, перший сніг, ожеледиця, іній, льодохід,струмочки,веселка)
                                           Прогулянка - практикум   
 Мета: працювати і закріплювати життєво необхідні навички.


Методика складання плану роботи вихователя ГПД

 Вимоги до плану роботи:

1. Виховну роботу доцільно планувати з урахування? рівня знань і вихованості учнів, їх вікових інтересів.
2. Виховні заняття готувати і проводити так, щоб забезпечити вирішення основної мети - виховання всебічно розвиненої особистості.
3. Різноманітні заходи здійснювати в певній системі урахуванням життєвих ситуацій.
4. Позаурочну і позашкільну роботу координувати з діяльністю вчителів, медпрацівників.
5. Визначення педагогічної доцільності заходів, використання різноманітних форм і методів роботи.
6. Забезпечення всіх напрямків морально-естетичного виховання.


Виховний потенціал групи продовженого дня
Виховання – це процес цілеспрямованого і планомірного формування й розвитку світогляду, переконань і почуттів, волі й характеру, потреб і здібностей, моральних, трудових, естетичних та фізичних якостей людини, характерних рис особистості. Виховання в широкому розумінні охоплює всю суму впливів, увесь процес формування особистості і підготовки її до
активної участі у виробництві, суспільному та культурному житті. Кожна зустріч із учнем – це ще один крок до становлення людини, пізнання навколишнього світу, формування вміння спілкуватися з однолітками та дорослими. Отже, вихователь повинен планувати виховну роботу, враховуючи сучасні вимоги до розвитку учнівської особистості – розумної, творчої, активної. Діяльність школярів повинна розгортатись у виховному середовищі, психологічний клімат якого відбиває найкращі бажані моральні норми нашого суспільства.



Планування роботи  ГПД
 
„Справжня суть виховної роботи...
 полягає зовсім не у ваших розмовах з дитиною,
 не безпосередньому вашому впливові на дитину,
 а... в організації життя дитини”.
 
                                                                        А.С. Макаренко

         Одним із головних чинників активізації позакласної та  позаурочної виховної роботи в групах продовженого дня має стати глибоко продумана система її планування вихователем. Планування виховної роботи – одна з важливих умов здійснення комплексного підходу до виховання. Чітке і зрозуміле  планування забезпечує високу ефективність виховної роботи. Основним документом, який містить зміст, форми і методи виховної роботи, є план роботи вихователя групи продовженого дня. При складанні плану важливо врахувати:

  • мету та завдання виховання;
  • вікові особливості розвитку вихованців;
  • рівень розвитку і вихованості учнів;
  • досвід та  підготовленість самого вихователя.
План не є переліком виховних заходів, а є цілісною системою виховного впливу.

       Планування базується на загально-педагогічних принципах:

  • народності;
  • культуровідповідності;
  • гуманізації;
  • послідовності та систематичності;
  • найкращому  поєднанні словесних та інформаційно-комунікаційних форм роботи,  практичних видів діяльності.

Виховна робота в ГПД, обов’язково планується на півріччя. План роботи розробляє вихователь і узгоджує його з планами позаурочної роботи класних керівників тих класів з учнями яких він працює. У плані вказується комплекс заходів щодо організації учнівського колективу, розумового, естетичного, трудового і морального виховання школярів, фізичного розвитку, індивідуальної виховної роботи з учнями, а також роботи з батьками Спільне планування роботи вихователя і класного керівника створює кращі умови для діяльності учнів у класі і в групі продовженого дня. При плануванні роботи педагоги повинні  дотримуватись принципів забезпечення тісної єдності виховного процесу в класах і групах; продовження вихователем роботи з учнями, розпочатої вчителем на уроках. Добре спланована робота вихователя дає можливість кваліфіковано використовувати виховний потенціал учнів для поглиблення знань, умінь, навичок, розширення світогляду, задоволення інтересів, розвитку самостійності і нахилів учнів. У роботі вихователь може використовувати будь – який із варіантів форм планів, кожен з яких має певні переваги і недоліки. Форма плану виховної роботи обирається відповідно до чинних методичних рекомендацій і узгоджується із заступником директора з навчально-виховної роботи. Виходячи з календарного плану роботи, вихователь планує роботу на день. Відповідно до режиму дня і враховуючи попередні і наступні уроки в класі, зміст і обсяг домашніх завдань, загально шкільні заходи, вихователь проектує структуру і зміст всього робочого дня та окремих його елементів – прогулянок, самопідготовки, виховних заходів, вільного часу, гурткових занять. Вихователь визначає мету, зміст кожного заходу і форму його проведення. Перед тим як проводити прогулянку або спортивні години, вихователь добирає ігри, розваги, спортивний або робочий інвентар, передбачає час відпочинку дітей за програмою, запропонованою ними самими.  Плануючи вільний час учнів, вихователь продумує, хто з дітей де і якою діяльністю займатиметься (читання літератури, малювання,  ліплення, аплікації, настільні ігри). Відповідно до плану навчально-виховної роботи з учнями вихователі групи продовженого дня передбачають роботу з батьками. Чим ґрунтовніше буде опрацьований вихователем робочий план, тим ефективніше працюватиме група продовженого дня.

  «Сучасні підходи успішного розвитку творчих здібностей учнів»
 Першим кроком до успішного розвитку творчих здібностей є ранній фізичний розвиток малюка: раннє плавання, гімнастика, раннє повзання та ходіння.Потім раннє читання, рахунок, раннє знайомство з різними інструментами та матеріалами. Другою важливою умовою розвитку творчих здібностей дитини є створення обстановки, що випереджає розвиток дітей. Необхідно, наскільки це можливо заздалегідь оточити такий середовищем і такою системою відносин, які стимулювали б його найрізноманітнішу творчу діяльність і поволі розвивали б в ньому саме те, що у відповідний момент здатне найбільш ефективно розвиватися. Наприклад, ще задовго до навчання читання однорічному дитині можна купити кубики з літерами, повісити абетку на стіні і під час ігор називати дитині букви. Це сприяє ранньому оволодінню читанням. Третя, надзвичайно важлива, умова ефективного розвитку творчих здібностей випливає з самого характеру творчого процесу, який вимагає максимальної напруги сил. Справа в тому, що здібності розвиватися тим успішніше, чим частіше у своїй діяльності людина добирається "до стелі" своїх можливостей і поступово піднімає це стеля все вище і вище. Така умова максимального напруження сил найлегше досягається, коли дитина вже повзає, але ще не вміє говорити. Процес пізнання світу в цей час йде дуже інтенсивно, але скористатися досвідом дорослих малюк не може, так як пояснити такому маленькому ще нічого не можна. Тому в цей період малі змушений більше, ніж коли-небудь, займатися творчістю, вирішувати безліч абсолютно нових для нього завдань самостійно і без попереднього навчання. Четверта умова успішного розвитку творчих здібностей полягає в наданні дитині великої свободи у виборі діяльності, у чергуванні справ, в тривалості занять одним яким-небудь справою, у виборі способів і т.д. Тоді бажання дитини, її інтерес, емоційний підйом послужать надійною, гарантією того, що вже більше напруження розуму не призведе до перевтоми, і піде дитині на користь. Але надання дитині такої свободи не виключає, а, навпаки, передбачає ненав'язливу, розумну, доброзичливу допомогу дорослих - це і є п'ята умова успішного розвитку творчих здібностей. Найголовніше тут - не перетворювати свободу у вседозволеність, а допомога в підказку. На жаль, підказка - поширений серед батьків спосіб "допомоги" дітям, але вона тільки шкодить справі. Не можна робити що-небудь за дитину, якщо він може зробити сам. Не можна думати за нього, коли він сам може додуматися. Давно відомо, що для творчості необхідно комфортне психологічна обстановка і наявність вільного часу, тому шоста умова успішного розвитку творчих здібностей - тепла дружня атмосфера в сім'ї і дитячому колективі. Дорослі повинні створити безпечну психологічну базу для повернення дитини з творчого пошуку і власних відкриттів. Важливо постійно стимулювати дитину до творчості проявляти співчуття до його невдач, терпляче ставитися навіть до дивних ідей невластивим в реальному житті. Потрібно вилучити з ужитку зауваження та засудження. Отже, ми можемо зробити висновок:  при наявності задатків здібності можуть розвиватися дуже швидко навіть за несприятливих обставин. Однак прекрасні задатки самі по собі автоматично не забезпечують високих досягнень. З іншого боку, і при відсутності задатків (але не при повному) людина може за певних умов домогтися значних успіхів у відповідній діяльності. Іншими словами, яким буде ставлення людини до дійсності, таким і результат.


Комментариев нет:

Отправить комментарий